فیوزر فیلم چیست؟

فیوزر فیلم چیست؟

فیوزر فیلم چیست؟

فیوزر فیلم یکی از حساسترین قطعات در پرینترهای لیزری است که از نوعی پلیمر خاص ساخته میشود ، این نوع پلیمر علاوه بر انعطاف پذیری و تحمل حرارت بالای 250 درجه ، انتقال حرارت را به خوبی انجام داده واز عمر بالایی برخوردار است. از ابتدای ورود این قطعه به پرینترهای لیزری شرکتهای سازنده به هیچ وجه فیوزر فیلم را به صورت قطعه یدکی ارائه نکرده اند تا اینکه پس از سالها تلاش شرکت های چینی و ژاپنی موفق به ساخت این قطعه شدند. جالب است بدانید فیوزر فیلم های فابریک موجود در بازار فیلم هایی هستند که بعلت ایراد های جزعی از خط تولید کنار گذاشته شده اند و به طریقی سر از بازار در آورده است.

در حال حاضر شرکت پرینتر یدک پارس فیوزر فیلم های با کیفیت را بعد از تستهای مکرر و کنترل کیفیت به صورت عمده از سازندگان معتبر تهیه کرده و با گارانتی کارکرد در اختیار جامعه تعمیرکاران پرینترهای لیزری قرار میدهد.

 

  • فیوزر فیلم خوب ، فیوزر فیلم بد

خوب یا بد بودن فیوزر فیلم به عوامل متعددی وابسته است که مهمترین آن انتقال حرارت از هیتر به کاغذ است فیوزر فیلم های خوب این انتقال حرارت را به درستی انجام میدهند ، پخت تونر و تثبیت آن روی کاغذ بصورت کامل انجام میشود ولی فیوزر فیلم های بی کیفیت علاوه بر ایرادات دیگر از جمله عمر کوتاه وعدم استحکام مکانیکی انتقال حرارت را نیز بدرستی انجام نمی دهند و نتیجه آن عدم تثبیت تونر روی کاغذ و کشیدگی در پرینت خروجی است.

 

  • چرا فیوزر فیلم ؟

شاید این سئوال برای شما هم پیش آمده باشد که چرا سازندگان پرینترهای لیزری با تغییر تکنولوژی از غلطک تفلون ولامپ هیتر به المنت سرامیکی و فیوزر فیلم رسیدند.

همانطور که میدانید فیوزرهای نسل قبل از غلطک تفلون و لامپ هیتر استفاده میکردند پرینترهایی که از این تکنولوژی بهره می بردند زمانی را برای آماده شدن صرف می کردند  که اصطلاحا زمان Warm up نامیده میشود که این زمان همان مدتی بود که برای گرم شدن غلطک تفلون لازم بود ، همین زمان گرم شدن باعث اتلاف انرژی می شد لذا سازندگان با حذف غلطک تفلون و جایگزین آن با فیوزر فیلم عملاً زمان گرم شدن را حذف کردند و این بخاطر ضخامت در حد میکرون فیوزر فیلم است این ضخامت کم زمان انتقال حرارت را به حداقل رسانده و باعث عدم اتلاف انرژی میشود.

 

  • کارکرد مناسب فیوزر فیلم و ارتباط آن با گریس

خوب بودن فیوزر فیلم یک چیز است و استفاده از گریس مناسب چیز دیگر، در اینکه فیوزر فیلم باید کیفیت مناسب را داشته باشد شکی نیست ولی فیوزر فیلم با کیفیت فقط با گریس با کیفیت بهترین نتیجه را میدهد حتی فیوزر فیلم فابریک هم با گریس نامرغوب نتیجه مورد انتظار را نخواهد داد بهترین گریسی که سازنده گان پرینتر از آن استفاده میکنند گریس PFPE است که بخاطر مشخصات فوق العاده از قبیل عمر طولانی در حرارت بالا ، مقاومت در برابر اکسیداسیون و ... حتی در صنایع فوق پیشرفته مانند صنایع هوافضا و نظامی هم کاربرد دارد.

این گریس علاوه بر لغزنده کردن سطح چینی هیتر و تسهیل حرکت چرخشی فیوزر فیلم در انتقال حرارت هم نقش دارد ، تنها ایراد این گریس قیمت بالای آن است ولی بهترین نتیجه را فقط همین گریس حاصل می نماید.

شرکت پرینتر یدک پارس علاوه بر ارائه گریس فابریک پس از سالها تجربه نوعی از گریس را فرموله کرده است که مشخصاتی نزدیک به گریس فابریک را داراست وهم اکنون نیز مورد استفاده تعمیرکاران قرار میگیرد.

 

  • گریس فیوزر فابریک چیست؟ وچگونه آن را تشخیص دهیم؟

همانطور که قبلاً گفتیم گریسی که در فیوزرها توسط تولیدکنندگان استفاده می شود گریس PFPE است مواد تشکیل دهنده این گریس روغن تفلون و پودر تفلون میباشد این مواد هم لغزندگی مناسبی دارد و هم تحمل حرارتی بالا ، رنگ این گریس سفید است و مهمترین راه تشخیص جرم حجمی آن است ، این گریس نسبت به گریسهای دیگر جرم حجمی بالاتری دارد که حدوداً 2 گرم بر سانتیمتر مکعب است یعنی یک سرنگ 1 سی سی آن حدود 2 گرم وزن دارد در حال حاضر این گریس در بازار بصورت سرنگ های 1 سی سی انسولین ارائه میشود که نیم سی سی آن پرشده و با توجه به جرم حجمی این گریس ، نیم سی سی آن یک گرم وزن دارد لذا اگر گریسی تهیه کردید که جرم حجمی آن پایین تر باشد ممکن است گریس خوبی باشد ولی فابریک نیست.

  • فیوزر فیلمی که استفاده میکنم خوب است و گریس هم فابریک پس چرا پخت تونر انجام نمی شود؟

عوامل مؤثر دیگر در پخت و تثبیت تونر به شرح زیر است:

  • 1- فیوزر فیلم با کیفیت
  • 2- گریس مناسب
  • 3- چینی هیتر
  • 4- ترمیستور
  • 5- غلطک پرس
  • 6- بوش غلطک پرس

در مورد فیوزر فیلم و گریس قبلاً توضیح دادیم ولی عوامل دیگر نیز مؤثر هستند که به ترتیب توضیح خواهیم داد.

چینی هیتر: اگر سطح چینی هیتر حالت صیقلی خود را از دست داده باشد باعث عدم کار کرد مناسب فیوزر خواهد شد.

ترمیستور: وظیفه ترمیستور انتقال اطلاعات حرارتی به برد کنترلر پرینتر می باشد. اگر این قطعه ایراد داشته باشد و اطلاعات حرارتی را به درستی منتقل نکند بنابراین عملیات پخت به درستی انجام نمی شود و یا با بالا رفت حرارت تونر بیشتر از حد ذوب شده و باعث ایراد در پخت تونر و تثبیت آن روی کاغذ می شود.

غلطک پرس: اگر غلطک پرس از نوع مرغوبی نباشد و یا به مرور زمان خاصیت خود را از دست داده باشد فشار مناسبی ایجاد نمی کند تا کار پخت و تثبیت به درستی انجام شود و همچنین اسفنجی بودن و نبودن پرس اهمیت خاصی ندارد.

بوش غلطک پرس: اگر بوش پرس فرسوده شده باشد فشار غلطک پرس پایین خواهد آمد و همین موضوع باعث عدم پخت مناسب تونر روی کاغذ خواهد شد. اگر از بوش غیر فابریک استفاده میکنید توجه داشته باشید که بعضی از این بوش ها به علت سختی بیش از حد باعث خوردگی میله غلطک پرس شده و همین خوردگی منجر به کم شدن فشار غلطک پرس خواهد شد هرچند بوش به ظاهر سالم باشد.

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)