پرینتر جوهرافشان چگونه کار میکند؟

پرینتر جوهرافشان چگونه کار میکند؟
در این مقاله به فناوری پرینترهای جوهر افشان پرداخته و شرح فرآیند چاپ را در این تکنولوژی، برای شما ارائه می دهیم.

پرینتر جوهرافشان چگونه کار میکند؟

پرینتر جوهرافشان چگونه کار میکند؟

« پرینتر جوهرافشان چگونه کار میکند؟ » آیا تا کنون برایتان این سوال پیش آمده است؟ در این مقاله به فناوری این نوع از پرینترها پرداخته و شرح فرآیند چاپ را در این تکنولوژی، برای شما ارائه می دهیم. پس از تولید و پخش پرینتر های سوزنی، پیشرفت جدیدی در دنیای ماشین های اداری رخ داد، که حاصل آن پرینترهای جوهری بود. پرینتر‌های جوهرافشان در سال 1977 پیاده سازی و از اواسطه دهه ۸۰ میلادی وارد بازار شدند، از آن زمان تا به حال پرینتر‌های جوهرافشان همگام با پیشرفت تکنولوژی  تغییراتی داشته اند.

برای پاسخ به پرسش « پرینتر جوهر افشان چگونه کار می کند؟ » ابتدا باید بدانیم که پرینتر های جوهرافشان دارای فناوری بسیار متفاوتی از پرینترهای لیزری می باشند، این نوع چاپگرها بجای پودر تونر (که در مقاله کارتریج چیست؟ به آن پرداخته شده است) از جوهر مایع حاوی رنگدانه های جامد (در حالت تعلیق) برای ایجاد چاپ متن یا تصویر استفاده می کنند. برای درک بهتر از کارتریج های جوهرافشان می توانید به مقاله (کارتریج چیست؟) رجوع فرمایید. این نوع پرینترها که بسیار رایج هستند، معمولا در استودیوهای هنر، همچنین برخی آتلیه ها و چاپخانه ها مورد استفاده قرار می گیرند.

پرینتر جوهر افشان به وسیله چندین برند برتر جهانی مانند: Canon، Epson، Brother و HP تولید می شوند. این شرکت ها تولیدات خود را به دو صورت تک کاره و چندکاره با قابلیت (چاپ، اسکن، کپی، فکس) وارد بازار کرده اند.

فرآیند چاپ در پرینتر جوهرافشان:

برای درک بهتر این پرسش « پرینتر جوهرافشان چگونه کار میکند؟ » باید بدانیم به صورت بنیادین پرینترها فایل های دیجیتال و نرم افزاری را به کمک نرم افزار درایور بر روی کاغذ انتقال می دهند، لازم به ذکر است در پرینترهای جوهری علاوه بر کاغذ، در برخی مدل ها بر روی پارچه، کیک و… چاپ می کند. باید توجه داشت که در نسل ها دیگر این تکنولوژیی مانند پلاتر، نیز از همین روند کاری در ابعاد بزرگتر برخوردار هستند.

پس از دستور پرینت از مبدا (کامپیوتر، تلفن همراه، حافظه های جانبی) فایل دیجیتال از طریق برد فرمتر ترجمه و به آنالوگ تبدیل شده و دستور پرینت از فرمتر به تمامی اجزاء دستگاه برای اجرای وظایف هر یک از آنها منتقل می گردد.جوهر مورد نیاز چاپ، از کارتریج و یا مخزن جوهر تامین شده و به نازل های کوچک برای ایجاد هزاران قطره ریز میکروسکوپی (معمولاً با جریان الکتریکی حرارتی بسته به سازنده) که دقیقاً برای ایجاد متن یا تصویر در صفحه مرتب شده اند، با سرعت زیاد منتقل و هدایت می گردند. این قطرات دقیقا برای بازآفرینی تصویرها یا متن تنظیم شده اند.

کاغذ بصورت عمودی به وسیله مکانیک دستگاه از زیر هد عبور می کند و همزمان هد در دستگاه برای بارگذاری جوهر که بر روی قطعه ای بنام کرییج نصب شده به صورت افقی در سراسر صفحه حرکت می کند تا روند چاپ به پایان برسد پس از تکمیل این روند، کاغذی که در آن فرآیند چاپ انجام شده، خارج می گردد.در نهایت تا پایان چاپ سند دستور داده شده در یک سینی خروجی منتقل می شود.

کیفیت و وضوح چاپ در پرینتر جوهرافشان

امروزه پیشرفته ترین پرینترهای جوهرافشان تولید شده پیش از 40 صفحه در دقیقه چاپ می کنند. یک چاپگر جوهرافشان معمولی و تولیدات ابتدایی می‌تواند چاپی با حداقل وضوح ۳۰۰(DPI) چاپ کند. در برخی دیگر از مدل‌های پرینتر‌های جوهری نسخه‌های چاپی تمام رنگی، با ۶۰۰(DPI) پرینت می گیرند. اما در پیشترفت تولیدات به مرور زمان دقت چاپ پرینترهای جوهر افشان معمولا دارای حداکثر دقت ۲۴۰۰ در ۱۲۰۰ نقطه در اینچ (DPI) می باشند. حال آنکه دقت چاپ در پرینترهای جدید جوهر افشان به مرز ۴۸۰۰ در ۱۲۰۰ نقطه در اینچ رسیده است

انواع پرینتر جوهرافشان

طرز کار پرینترهای جوهر افشان و معماری درونیشان می تواند بسیار متفاوت باشد. اما پایه معماریشان یکسان بوده و دارای اجزای مشترک بسیار زیادی درون این نوع پرینترها با یکدیگر می باشد. پرینترهای جوهر افشان بر اساس کارکرد بر دو نوع هستند، که تفاوت آنها در روش ایجاد گرمایش بیش از حد بر روی جوهر مورد استفاده هست، روش گرمایش آنها متفاوت می باشد و همین موضوع باعث تغییر در طرز کار پرینترهای جوهر افشان می شود.

• پرینتر جوهرافشان چگونه کار میکند؟ حرارتی

اکثر پرینترهای جوهرافشان جدید از سیستم حرارتی برای انجام فرآیند چاپ استفاده می کنند.  در این روش کارتریج جوهر افشان متشکل از یک سری اتاقک های بسیار کوچک هستند، که هر یک دارای یک بخاری داخلی می باشد که به صورت فوتولیتوگرافی طراحی شداند و برای ایجاد فشار لازم، از این بخش، برای گرمایش بیش از حد جوهر مورد استفاده قرار می گیرد، سپس  باعث می شود که جوهر بر روی صفحه بارگزاری می شود و رنگ مورد نظر چاپ می گردد.

پرینتر جوهرافشان چگونه کار میکند؟ پیزوالکتریک

مدل های پیزوالکتریک، یک ماده پیزوالکتریک در داخل هر نازلی وجود دارد که موظف است به ایجاد فشار در جوهر، که می تواند سبب راحتی فرآیند چاپ گردد. زمانی که در جریان یک ولتاژ صحیح قرار می گیرد، جوهر موجود در آن محفظه به راحتی از حالت مایع خود خارج خواهد شد و از طریق فشار ایجاد شده از طریق نازل موجود بر روی برگه سرازیر و بارگزاری می شود. مزیت استفاده از سبک فرآیند چاپ پرینترهای جوهرافشان پیزو الکتریک در برابر همتایان خود با کاهش هزینه برای رنگ ، سرعت بیشتری را نیز برای چاپ ارائه می دهد. این امر باعث می شود کاربرانی که دارای اسناد با حجم صفحات بالا هستند، این نوع پرینتر جوهر افشان را انتخاب کنند. این نوع پرینتر در برنامه نویسی های درون  ICبر روی برد فرمتر خود که وظیفه کنترل رنگ را به شکل متفاوت تری در پرینتر برعهده دارد، عمل می کنند

نوع کاغذ مورداستفاده نسل جوهرافشان

باید توجه داشت که پرینترهای جوهرافشان از نظر فنی،انتخاب نوع کاغذ مخصوص جوهر افشان می تواند تأثیر زیادی بر کیفیت چاپ داشته باشد. برای رویت کیفیت برتر باید از کاغذی استفاده شود تا اجازه دهد تا در سطح کاغذ خیس بخورد. برای دستگاه های جوهر افشان می توان طیف وسیعی از جنس های گوناگون کاغذ را در نظر گرفت.

کاغذ ساده (Plain Paper)

چاپ بر پایه متن، کاغذ ساده و مات برای پرینترها جوهرافشان بهترین گزینه است. این نوع کاغذ برای بیشتر نیازهای چاپی روزانه مناسب است. این کاغذها با یک پوشش تخصصی طراحی شده اند تا به خشک شدن جوهر برای چاپ اسناد سرعت ببخشد.

کاغذ گلاسه یا براق (Glossy Paper)

چاپ بر پایه تصویر با کیفیت بالا، دارای یک بستر براق با ضخامت بیشتر از نوع فوق برای چاپ عکس و تصویر بهترین گزینه می باشد. تصاویر چاپ شده روی بستر این کاغذ از افزایش جنب و جوش رنگ و کنتراست بهره می برند.

اجزاء تشکیل دهنده پرینتر جوهرافشان:

  • هد
  • کارتریج و تانک جوهر
  • کرییج
  • بخش مکانیکی
    • موتور پله ای هد
    • موتور پله ای تغذیه کاغذ
    • غلطک میله تثبیت کننده
    • تسمه
    • اینکدر خطی
    • اینکدر ساعتی
    • کرییج
  • بخش الکترونیکی
  • برد Formatter
  • برد DC-Power
پرینتر جوهرافشان چگونه کار میکند؟

کارتریج یا مخرن جوهر:

چاپگرهای جوهر افشان عمدتاً از 4 رنگ جوهر متشکل از فیروزه ای، سرخابی، زرد و مشکی (C,M,Y,K) استفاده می کنند. برخی از مدل های تولید شده از 6 رنگ متشکل شده اند، که علاوه بر رنگ های نام برده دو رنگ فیروزه ای روشن، سرخابی روشن (LC,LM) را نیز دارا می باشند. این پیگمنت ها به صورت منظم و هماهنگ برای بازسازی یک پالت رنگ کامل استفاده می شوند، که آنها را برای چاپ عکس با کیفیت بالا آماده و به چاپ می رساند. برای توضیح بیشتر به مقاله کارتریج چیست مراجعه کنید.

معایب پرینتر جوهرافشان

مشکلات و معایب پرینترهای جوهر افشان، را می توان در سه مورد زیر خلاصه نمود، که بدین شرح است:

  • باتوجه به اینکه، کارتریج های جوهرافشان از یک کیت سه رنگ و یک کارتریج مشکی برای انجام عملیات چاپ در پرینتر‌های جوهرافشان به کار می‌روند. ترکیب رنگ کارتریج‌ها با یکدیگر، زمان بر بوده و همین عامل باعث می‌شود سرعت چاپ در پرینتر‌های جوهری به شدت کاهش یابد.
  • پرینتر‌های جوهرافشان، قیمت خرید بسیار پایین است، اما هزینه های مواد مصرفی و ملزومات  آن‌ها پس از فروش بالا می باشد. کارتریج‌های جوهرافشان گران قیمت و با ظرفیت و عمر پایین می باشد. اگر عمر مفید و نسبت کارکرد پرینتر‌ها را در نظر بگیریم، متوجه می‌شویم که هزینه استهلاک این پرینتر‌ها
  • اگر برای یک دوره بیش از دو هفته، از پرینتر استفاده نشود، کارتریج و هد به کار رفته در آن خشک می شود و اگر این مدت زمان طولانی شود. بلا استفاده می گردند.

پرینتر جوهرافشان (ساده ترین راه حل برای مشکلات رایج)

یکی از اصلی‌ترین و شایع‌ترین مشکلات پرینتر جوهرافشان، پایین آمدن کیفیت چاپ است. این مشکل که خود را در غالب افتادن خطوط سفید افقی، روی فایل‌های چاپ شده نشان می‌دهد، مربوط به هد چاپگر جوهر افشان و نازل‌های آن است. این خطوط سفید افقی، در اثر بسته شدن سر نازل‌ها و عدم پخش جوهر توسط آن‌ها به وجود می‌آید. ابتدا باید توجه داشته باشید که استفاده روزانه از پرینترهای جوهرافشان با حداقل یک الی دو پرینت که از هر چهار رنگ استفاده شود احتمال خشک شدن جوهر در نازل های هد را پایین می آورد. اما در صورت بروز این مشکل، اگر درایور و نرم افزار راه اندازی پرینتر را کامل نصب کرده باشید. می توانید نازل کارتریج ها را با اجرای دستور پاکسازی هد، مجدد گرفتگی نازل ها را باز کنید. اگر به چاپ مورد نظر خود دست نیافید، با کارشناسان ما تماس بگیرید.

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)